Waar doen ze het van? Kasboek delen? Of hypotheek verhaal delen? Er zijn geen nieuwe deelnemers meer. Mee doen? mail dan naar zuinigeman@gmail.com of neem contact op.

19 maart 2017

Goedkope verticale kruidentuin in stadstuin

Goedkope verticale kruidentuin in stadstuin

Onze stadstuin gaan wij stapje voor stapje veranderen in een tuin waar je uit kan eten. Ook wel stadssmoestuin genoemd. Nu gaat dit niet in 1 keer namelijk. Twee weken geleden ben ik al begonnen om regenpijp bloempotten te gaan kopen.

Omdat ik graag een verticale kruidentuin wil hebben in onze stadstuin. Eerst kocht ik 3 stuks. Maar afgelopen vrijdag was er nog maar 1 regenpijp bloempot bij onze filiaal. Dus zijn wij naar een andere vestiging gegaan en daar heb ik nog 5 stuks gekocht. Totaal heb ik nu 9 lichtgrijze regenpijp bloempotten. Bij de BigBazar kocht ik deze voor 2,29 euro per stuk. Deze bloempotten zijn ook mooi strak.

Foto zonder kruiden in de regenpijp bloempotten.

Deze bloempotten bevestig ik aan de regenpijp in onze tuin. Om en om gedraaid zodat de kruiden planten goed daglicht krijgen. Gisteren (zaterdag 19 maart) zijn wij naar Intratuin geweest om kruiden te kopen voor de verticale kruidentuin. Bij de Intratuin waren dezelfde regenpijp bloempotten rond de 4 euro per stuk. Scheelde toch weer dat ik ze goedkoper had gekocht.

Ik heb een aantal kruiden gekocht waaronder: Oregano, bonenkruid, Rozemarijn (groot), Kruip rozemarijn bio, Fijne bieslook bio, Kaapse knoflook bieslook bio, knoflook bieslook bio, Marokkaanse munt bio, Peterselie bio en Maggiplant biologisch.

Foto met kruiden in de regenpijp bloempotten.

Door gelijk plantjes te kopen i.p.v. zaaien staat het gelijk mooi en kan ik er gelijk gebruik van maken tijdens het koken. Ik hoop dat de kruidentuin lang blijft staan want er zitten ook winter harden kruiden tussen. Ook wordt de stadstuin meer groener.

Totale kosten:  53,29
9 regenpijp bloempotten 19,98 euro
Tuinkruiden planten 33,40 euro

In de titel staat goedkope verticale kruidentuin in stadstuin, je kunt het zo duur maken als jezelf wilt. Er zijn namelijk ook andere systemen om een verticale kruidentuin/moestuin te beginnen maar dan zit je al snel op honderden euro's.

De komende maanden zal ik zo af en toe een blogje schrijven hoe het gaat met de verticale kruidentuin.

Hebben jullie ook een kruidentuin? En hebben jullie nog tips over winterharde kruiden voor in de tuin?
  1. Dat ziet er mooi uit. Voor nu, ik denk niet dat het een winter overleeft. Kleine potjes dus geen groeiruimte voor bv de rozemarijn en de munt. Zelf heb ik die in oude zinken vuilnisemmers staan en zelfs daarin redden ze het niet elk jaar te overleven. Ik heb ook een grote speciekuip met planten...paar gaatjes onderin gemaakt. Daar overleven de kruiden het beter.

    Gaat jou regenpijp naar binnen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Komt misschien nog een grote bloembak in de tuin, kan ze nog altijd over zetten. En er eenjarige aarbei plantjes in doen.

      Regenpijp is de afvoer van 3 inpanidge balkons. Veel water valt daar niet hoor. En is inderdaad aangesloten oo het riool. Buren scrobben vaak het balkon en dat waker komt gelijk het riool in. Zo gaat dat bij het hele vve complex. Wel vreemd hé.

      Verwijderen
  2. Ziet er goed uit. Zelf heb ik een stadstuin waar ik graag in tuinier. We hebben onder andere een wilde braam, een appelboom, een kers en een m2 moestuin. Ik vind het heerlijk om na een dag op kantoor lekker in de tuin bezig te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ziet er leuk uit, maar een speciekuip is een beter idee voor sommige plantjes.Maggiplant bv. wordt ruim een meter hoog.Succes verder met de stadsmoestuin.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ken je de minitree? Erg leuke kleine appel en perenboompjes, en ze geven echt fruit!Google ze maar eens.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze ken ik wel hoor. Ik was van plan om deze te kopen. Ik heb al wel 2 lei fruit bomen in de tuin. Zal ik binnenkort over schrijven.

      Verwijderen
  5. hoi Zuinige Man, sommige kruiden, mn Italiaanse (tijm, rozemarijn, munt, basilicum etc) houden van volle zon (op het zuiden); anders groeien ze niet goed. Iets om rekening mee te houden. groet anna

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een leuk idee. Ik ben mijn aardbeien planten aan het verhuizen. Mijn gevel is op de zuidzijde. Ik zou hier een aantal aardbeienplanten kunnen zetten.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk! Ik moestuinier ook graag, lekker en goedkoop. Pas inderdaad op met je maggiplant, die wordt heel groot

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Met een beetje creativiteit kun je in de stad ook best een beetje tuinieren hè? Leuk gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat leuk! Staat gezellig en het levert iets op.

    BeantwoordenVerwijderen

Whatsapp Button works on Mobile Device only

Begin met typen en toets enter om te gaan zoeken