Waar doen ze het van? Kasboek delen? Of hypotheek verhaal delen? Er zijn geen nieuwe deelnemers meer. Mee doen? mail dan naar zuinigeman@gmail.com of neem contact op.

18 oktober 2017

Van benedenwoning in Rotterdam naar een hoekwoning in Flevoland

Van benedenwoning in Rotterdam naar een hoekwoning in Flevoland

We zijn vanaf 15 september 2017 eigenaar van een hoekwoning in Flevoland. En zijn kort daarop verhuisd.  Daarvoor woonden wij in een benedenwoning in de randstad, daarboven nog 4 appartementen.

Nu wonen wij heel vrij en goedkoop in Flevoland. Weliswaar heb ik nog overburen en buren links van ons. Naast ons huis hebben wij een voetbalveld en aan de achterkant van de woning kijken wij op het water (kanaal).

In de berichten op deze blog ging het over de randstad maar wie goed oplette zag af en toe, een subtiele foto van Rotterdam. Waar ik in april 2014 eerst in mijn eentje de benedenwoning gekocht had. In 2016 kwam vriendlief bij mij wonen. En na 2 jaar en 14 dagen samen zijn, hebben wij samen een huis gekocht in Flevoland. Flevoland had de voorkeur van mijn vriend.

In Rotterdam woonden wij aan een hele drukke straat waar gemiddeld 75.000 voertuigen per dag langs komen. Voor de gezondheid is het ook niet echt bevorderlijk. Tel daarbij op dat er nog dagelijkse een ambulance, politie en brandweer auto's door de straat rijden. Die dag en nacht voorbij razen met sirenes aan. Daarbij ook nog elke dag politie en trauma helikopters die over het complex vliegen. i.v.m. met 2 ziekenhuizen waar wij tussen woonden.

En dan heb ik het nog niet gehad over de files waar mijn vriend last van had. De files nemen als maar toe in Rotterdam en de gehele randstad. Zelf had ik van files geen last van, aangezien ik met het openbaar vervoer reis.

Om terug te komen in onze nieuwe woning. We hebben (bijna) geen geluidsoverlast hooguit in de nacht van enkele ganzen/eenden/zwanen die in het kanaal lawaai maken. En zo nu en dan een (oefen)wedstrijd van het voetballen.

De tuin in onze oude huis hadden wij net in april 2017 opgeknapt! Helaas moet de tuin van het nieuwe huis opnieuw aangelegd worden. Alles komt uit de jaren 80/90 zoals het hekje de bielzen enzovoort. Alles in de tuin is verwilderd. Ook voor de tuin zullen wij weer aan de bak moeten. Zoals nieuwe schuttingen, nieuwe natuurtegels, fruit bomen, kruiden planten enzovoort.

Het voordeel is dat de nieuwe tuin (voor en achter namelijk) veel groter is en dat ik meer plaats kan maken voor een tuinkas, meer fruit en groente kan kweken van eigen bodem en grond!

Om op het grond terug te komen, alles in onze nieuwe woning is nu van ons. De grond en het huis. Op onze vorige huis in de Rotterdam zat erfpacht, onder erfpacht en een terugkoop garantie van de woningbouw vereniging.

En wij beschikken nu over een eigen dak zodat wij zonnepanelen kunnen plaatsen. Ook gaan wij van een energielabel F nu naar een energie label C. Onze nieuwe woning is veel beter geïsoleerd zoals de zolder en de ondervloer/kruipruimte.

De komende maanden gaan wij oriënteren voor dubbelglas (HR++ glas) voor de bovenverdieping. Beneden verdieping is al dubbelglas. De slaapkamers (3) en badkamer hebben namelijk ramen met enkel glas. Als wij dit aanpassen gaat ons energielabel van C naar B.

Op dit moment is het niet koud in de woning al sinds wij hier wonen geen CV ketel aangehad voor de verwarming en is het hier tussen de 20 en 21 graden in huis. Dit komt ook doordat wij de gehele dag de zon hebben op het huis en in de tuin.
  1. Goed gedaan, ik wilde wel dat ik jaren geleden zo slim was geweest. Wat goed dat jullie nu al deze bewuste keuzes maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha, ik zou nu na 20 jaar Veluwe terug willen naar de stad.
    Maar dat komt mede doordat wij geen kinderen meer in huis hebben. Lijkt me heerlijk zomaar een terras in de buurt. Schouwburg en theater e.d.

    heerlijk om zomaar in de buurt op een terras te zitten. Schouwburg theater e.e.



    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als ik het zo lees, vind ik het een hele vooruitgang. Wij wonen ook in een dorp en vind het zelf heerlijk rustig en als we dan naar de stad gaan voor een theater voorstelling of de bioscoop, is het ook echt een uitje. Vind zelf de combinatie fijn. Ik ben wel altijd blij als ik na een dagje/avondje stad weer naar huis kan gaan.

    BeantwoordenVerwijderen

Whatsapp Button works on Mobile Device only

Begin met typen en toets enter om te gaan zoeken