Waar doen ze het van? Kasboek delen? Of hypotheek verhaal delen? Er zijn geen nieuwe deelnemers meer. Mee doen? mail dan naar zuinigeman@gmail.com of neem contact op.

19 oktober 2017

​Een Verklaring Omtrent het gedrag (VOG) aangevraagd

​Een Verklaring Omtrent het gedrag (VOG) aangevraagd

​Aangezien ik een nieuwe werkgever heb. Is het verplicht om een VOG aan te vragen. Voor nieuwe medewerkers in de zorgbranche is dit wettelijk verplicht, sinds 1 januari 2016.

Wat is een VOG?
VOG is de afkorting van Verklaring Omtrent het Gedrag. VOG is een verklaring waaruit blijkt dat uw gedrag in het verleden geen bezwaar vormt voor het vervullen van een specifieke taak of functie in de samenleving.  Justis screent (rechts)personen die een VOG aanvragen en geeft de VOG's af.

U krijgt in ieder geval een VOG als u geen strafbaar feit heeft gepleegd dat relevant is voor de betreffende functie.

Ik dacht zelf dat ik met een formulier dit zo kan halen bij de Gemeente. Maar dat was niet het geval nadat ik gebeld had met Gemeente. Het formulier moet ingevuld worden door de werkgever en met dat formulier kon ik dan de aanvraag invullen.

De werkgever vult een formulier in, dit kan ook digitaal. Met dat formulier kan je langs het stadshuis/gemeentehuis. Of net als ik digitaal. Via een email krijg je een link van en de website Justis de (VOG) aanvraag heb ik digitaal ondertekent met mijn DigiD. En betaald met internetbankieren.

Ik vind het wel goed dat dit gebeurt. En ervaar het niet als vervelend ik heb gelukkig niets op mijn kerfstok. Volgens mij wordt dit alleen gebruikt bij nieuwe medewerkers in de wet langdurige zorg (Wlz), huidige medewerkers worden niet gecontroleerd. Misschien is dat ook geen gek idee?

De kosten voor de VOG aanvraag was voor mij 33,85 euro. Deze kosten krijg ik terug van mijn nieuwe werkgever en kan ik digitaal de factuur sturen. Ook is digitaal de aanvraag doen een stuk goedkoper, scheelt wel 20 euro. Binnen een aantal dagen had ik de Verklaring Omtrent het gedrag Certificate of Conduct opgestuurd gekregen.
  1. Het is goed dat het gebeurd, wij moesten het ook, voor we de pleegzorg in gingen. We moeten alleen uitkijken dat het geen vals gevoel van veiligheid biedt. Het zegt alleen iets over je verleden. Laten we elkaar aanspreken bij twijfel. Liever dat, dan te laat ingrijpen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tja, camiel Urlings kreeg ook een vog, dus die screening stelt weinig voor

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mijn oudste dochter die naar Engeland ging als au pair moest dit ook aanvragen inderdaad.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen

Whatsapp Button works on Mobile Device only

Begin met typen en toets enter om te gaan zoeken