Waar doen ze het van? Kasboek delen? Of hypotheek verhaal delen? Er zijn geen nieuwe deelnemers meer. Mee doen? mail dan naar zuinigeman@gmail.com of neem contact op.

20 april 2017

Deze vrije uitloopeieren zijn tijdelijk scharreleieren

Deze vrije uitloopeieren zijn tijdelijk scharreleieren

Pluimveehouders hoeven hun dieren niet langer binnen te houden. Het gevaar van besmetting met vogelgriep is voorlopig geweken.

Staatssecretaris Martijn van Dam (Economische Zaken) heeft de op 9 november ingevoerde ophokplicht woensdagmiddag ingetrokken. Ook bijna alle andere maatregelen, die vijf maanden van kracht zijn geweest, worden opgeheven. Gehandhaafd blijft nog de bepaling dat niet iedereen het erf en de stal mag betreden. De strenge hygiëneregels blijven van kracht. Bron: Leeuwarder courant.


Ik wilde met Pasen hier een blogje over schrijven. Maar gisteren kwam het nieuws dat kippen weer naar buiten kunnen.

Ik koop vaak biologische eieren of vrije uitloop eieren. Maar sinds enkele maanden zit er een etiket op de verpakking van alle eieren die biologisch, vrije uitloopeieren of rondeel, met daarop de melding, "deze vrije uitloopeieren zijn tijdelijk scharreleieren". Tenminste bij de supermarkt keten Dirk. Bij de AH & ALDI heb ik geen etiketten gezien op de dozen met eieren. Toch blijf ik deze kopen met de keurmerk beter leven 2 of 3 sterren.


De kippen mogen weer naar buiten en dan ga ik er van uit dat de eieren die ik koop geen scharreleieren meer zijn. Welke eieren kopen jullie? Is het jullie opgevallen van deze meldingen op de dozen met eieren?
  1. Ik koop eieren bij een pensionado die als uit de hand gelopen hobby een aantal kippen houdt. Ze eten dan wel niet biologisch, maar ik heb nog geen kip gezien met zoveel ruimte om op rond te scharrelen. Daarbij vind ik het fijn dat ik weet waar mijn eieren vandaan komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik koop eieren bij de eierboer. Die heeft een eierautomaat, een kast waar je geld ingooit en waar je dan glazen deurtje pen kan doen om je doos eieren te pakken. Net als een kroket uit de muur. 1,50 voor tien eieren.Drie keer per week is ook het winkeltje open en kan je ook groente,fruit,aardappels, melk, vlees, soephaan, en andere boerenproducten van de boeren uit de buurt kopen. Zo steun ik de boer, én de lokale economie.

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik koop altijd scharreleieren. En als onze kip wat legt, dan heb ik vrije uitloop eieren.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb vrije uitloopeieren van onze eigen kippetjes. Zij eten ons groenafval, ik koop wat graan en wat korrels en als dank leggen ze een vers eitje bijna elke dag. Kan er niet tegenop eten dus moet af en toe verzinnen waar ik ze nu weer voor ga gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij kopen ze bij een particulier met eigen kipjes, en de eitjes zijn lekker.
    En ik steun zo de kleine man en we weten hoe de kipjes erbij lopen.

    BeantwoordenVerwijderen

Whatsapp Button works on Mobile Device only

Begin met typen en toets enter om te gaan zoeken